ŠPORTOVÁ VÝŽIVA

Šport je pre ľudské telo veľmi prospešný, to snáď nikto nepoprie. Okrem svalov a menšieho množstva tuku prispieva aj k lepšiemu spánku, zaháňa depresiu, vyvoláva pocit šťastia a zvyšuje sebavedomie. Znižuje pravdepodobnosť väčšiny civilizačných chorôb ako je infarkt, mozgová príhoda, kôrnatenie ciev, či obezita. Takmer na všetky zdravotné problémy je odpoveďou a radou lekárov šport. Či už fandíte behaniu, bicyklovaniu, či plávaniu, každý je telu prospešný. Hoci to v dnešnej uponáhľanej dobe nie je jednoduché, skúste si naň nájsť čas. Keby to hneď malo byť skákanie na trampolíne, alebo len dlhá prechádzka so psom. Akýkoľvek pohyb a šport je zdravý a telo sa vám zaň odmení. Je však namieste športovať s rozumom. Okrem vhodnej obuvi a oblečenia je dôležité myslieť aj na dopĺňanie energie a dôležitých látok. Telo športovca má totiž však vyššie nároky na výživu. Základom je zdravá a vyvážená strava, ale príjem niektorých živín je vhodné obohatiť aj doplnkami stravy.

Podpora imunity – ak športujete pravidelne a za každého počasia, je dôležité posilňovať imunitu. Otužovanie je zdravé, ale nie ak si po každom behu v chladnejšom počasí poležíte v posteli s chrípkou. Imunologickí bomba je kolostrum. Toto prvé mlieko cicavcov je najkomplexnejším zdrojom látok, ktoré vytvárajú a podporujú imunitu. Tiež znižuje pocit únavy a vyčerpania a prispieva k správnej psychickej rovnováhe. A nezabúdajte ani na dopĺňanie dôležitých vitamínov, ako

Vitamín C – celkovo zlepšuje imunitu, podporuje správne fungovanie srdca a ciev

Omega 3-mastné kyseliny – telo si ich nevie samo vytvoriť. Športovci ich potrebujú v ešte väčšom množstve, ako nešportovci a preto je vhodné ich dopĺňať okrem stravy výživovými doplnkami. Omega 3-mastné kyseliny majú pravdepodobne vplyv na prenos kyslíka do svalov, rast svalovej hmoty a redukciu hmotnosti.

Koenzým Q10 – enzým mladosti. Podporuje látkovú výmenu, znižuje stres a únavu, chráni bunky pred oxidačným stresom

Vitamíny B2, B6, B12, niacín, kyselina listová a kyselina pantoténová - prispievajú k zníženiu únavy a vyčerpania


Vitamíny C, B6, B12, selén a zinok - zabezpečujú normálnu funkciu imunitného systému


Vitamíny B1, B6, B12, C a niacín – zlepšujú látkovú výmenu


Vitamíny C, E, selén a zinok -napomáhajú ochrane buniek pred oxidačným stresom